vervolg 3 in Tamale - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Rita Geldof - Florusse - WaarBenJij.nu vervolg 3 in Tamale - Reisverslag uit Middelburg, Nederland van Rita Geldof - Florusse - WaarBenJij.nu

vervolg 3 in Tamale

Blijf op de hoogte en volg Rita

09 December 2013 | Nederland, Middelburg

Wanneer ik Tamale aankom, verblijf ik eerst nog 2 dagen bij Ontmoet Afrika ( Meet Africa) en word wegwijs gemaakt in de stad en werkplekken
Alles aangeschaft wat nodig; uniformen, fiets, kleding, wat daar ook te koop is en zodoende niet in mijn koffer hoeft.
Het 1e weekend verblijf ik pas voor het eerst in mijn gastgezin /familie, variërend in leeftijd van 1 tot 58 jaar ( man heeft meerdere vrouwen en iedereen zorgt daar voor elkaar in een compound )
Alle kinderen zijn mijn zusjes/broertjes en alle moeders zijn mijn moeder
Ik denk wanneer ik weer terugkom naar Nederland misschien pas weet wie er nou bij wie hoort
De compound is in een dorpje vlak bij Tamale en ik kan op mijn fiets naar mijn werk en naar de stad
Het is wel voorzien van elektriciteit maar niet van stromend water of douche/toilet
Wassen doe je buiten achter een muurtje met een bak water en een kommetje, toilet is een gat in een plank met daaronder een emmer of lekker buiten in de bosjes /op het veld waar het verbrand wordt
Velen trekken nu een vies gezicht ---- ik ga ervoor! Back to Basic
Met mijn zusjes/broertjes mag ik alle dagelijkse dingen uitvoeren , naar school brengen/halen, huiswerk maken, spelen, meenemen naar uitjes en verzorgen.
Met mijn moeders beleef ik alles wat er op de compound en daarbuiten moet gebeuren; inkopen doen , koken op een vuurtje voor alle familieleden ,water halen , waren verkopen op het markt/ kraampje aan de weg , wassen ( op de hand !!!! ) enz. .
Deelnemen aan gebeurtenissen > kerkdienst, bruiloft, begrafenis, enz. .
Maar misschien ook aan onderhoud van de compound en verbouwing van gewassen op het land
Mannelijke vrijwilligers mogen zelfs mee op jacht met de vader /broers
Eigenlijk is het verblijven in je gastgezin belangrijker dan het werk wat je daar gaat doen
Meet Africa laat de Ghanees in zijn waarde en dringt onze kennis niet aan hen op
Laat vrijwilligers meer van het gewone leven in Ghana zien, dan iets te veranderen aan hun cultuur
Maar wanneer Ghanezen aangeven wel interesse te hebben in onze kennis /vaardigheden word je daar bij begeleid
Daarom heet het vrijwilligerswerk en geen ontwikkelingswerk !!!!






Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rita

Dochter, zus, echtgenote, moeder van 2 dochters Inge en Mirjam, vriendin , collega en mede muzikant Verpleegkundige en doktersassistente

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 16308

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 20 Maart 2014

Droom & Wens

Landen bezocht: