mijn eerste dagen in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rita Geldof - Florusse - WaarBenJij.nu mijn eerste dagen in Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rita Geldof - Florusse - WaarBenJij.nu

mijn eerste dagen in Ghana

Blijf op de hoogte en volg Rita

01 Februari 2014 | Ghana, Tamale

Maandag > afscheid op Schiphol Moeilijk een heel dubbel
Goede vlucht , vliegtuig was voor 3/4 gevuld met vele hapjes en drankjes
Na de landing draaide ze het liedje "Happy" en dat was ik ook --- aangekomen in het land van mijn droomreis
Direct bij het verlaten van het vliegtuig de warmte die je omringt en de geur waar iedere vrijwilliger het over heeft
De passage door de douane verliep spoedig > op de foto en alle 10 vingers staan in het Ghanese systeem
Ook de koffers vlug gevonden en ook Fleur , mijn mede vrijwilligster , arriveerde eerder in Accra en konden we vlug naar buiten naar de man van Meet Africa Tevens werden we vergezeld van een echtpaar uit Harderwijk en sliepen we met z'n viertjes bij Victoria
Klein compound met een klein kamertje , wel een douche en toilet met doorspoeling Weinig geslapen door de hitte en zonder hoofdkussen , daar die er ook niet voldoende waren
Dinsdag : ontbijt gemaakt door Fleur en Victoria > stokbroodje ei met tomaat en ui
Met een broer en een knecht van Victoria Accra in : geld wisselen , geld pinnen , de markt bezoeken , busticket kopen , eerst te voet en toen met de TroTro = een overvol Mercedesbusje
Accra is superdruk en overvol
Daarna was het natuurlijk heerlijk toeven aan het strand en zwemmen in de zee , maar helaas Zeeuws Meisje mocht niet verder dan haar knieen van de strandwacht ( voor zover je van een strandwacht mag spreken )
's Avonds met de kinderen Jatzee gespeeld na een lekkere rijstmaaltijd met kip en gebakken banaan
Op tijd het bed in want mijn bus vertrok al om 7 uur de volgende dag
Woensdag: ECHT WAAR de bus vertrok om 7 uur , das niet echt Ghanees Samen met een Amerikaanse waren we de enige blanken
Zij gaat ook in Tamale wonen en iets opzetten in een vrouwenhuis ( verstoten door familie wegens wangedrag ) Wanneer ik er toe kom zal ik het zeker gaan bezoeken
De busreis duurde precies 12 uur , met elke 2-3 uur een sanitaire stop ( de mannen mochten gewoon tussendoor ) bij een soort wegrestaurant met vele warenverkopers met lekkers , water en fruit Bij de laatste stop moest ik echt op zijn Ghanees toiletteren ( idem als in Frankrijk maar dan op een verhoging in de buitenlucht ) Maar as je mot dan mot je Werd bijna op tijd opgehaald in Tamale door Meet Afrika , slechts een kwartier te laat naar een iets armoediger compound maar wel veel groter Daar had KaKa = overgrootmoeder het gezag Tevens is zij een soort gebedsgenezeres en handoplegster > niet gevraagd dit bij mij te doen , maar dit hoeft ook niet Daar ik toch wel moe was van de reis op tijd naar bed Hier wel een grote kamer voor mijzelf en een afgesloten douche met WC doorspoelen met een emmer Wie niet van details houdt , dan naar donderdag gaan
WC papier verzamelen in een plastiek zakje en dit in de Kliko
Vloer erg vies van het zand en de kippen/duiven/geitenpoep wat je meeneemt met je slippers Dus gewoon onder de douche , genieten van het koude water en lekker veel schuim , dat mocht wel De deur viel bijna uit zijn voegen , dus daar zette ik steeds mijn reeds gevulde emmer water maar voor
Donderdag : met de taxi naar de stad Tamale , om te leren hoe dit moet Langs de weg staan en draaien met je hand richting de weg Voor een vast bedrag wordt je naar de stad gebracht om vandaaruit richting Oost West en Zuid te rijden ( ik woon in het noorden )
De markt > overvol met alles wat wij op de rommelmarkt verkopen , troep , eten , vis ( jakkiebah in de felle zon ) levende kippen in een kooitje , groente en fruit , veel stoffen en schoenen en verzin het maar het is te koop ( alles voor weinig )
Naar het SDA ziekenhuis kennis gemaakt met een dokter en de hoofdzuster en mijn mede collega's , nou die weten niet wat werken is volgens mij Lagen gewoon te slapen en niets te doen Verder geen rondgang gemaakt We wil see
Dongel gekocht en mijn telefoon bij laten werken zodat ik daar ook op internet kan met mijn prepaid kaartje
Elke morgen en avond moest ik verplicht eten bij KaKa ontbijt > stokbroodje met pindakaas en s avonds Ghanees , wat mijn echte goedkeuring niet kan wegdragen maar echt vies is het niet Goed en laat lunchen is de tip van alle vrijwilligers hier
Helaas werkte mijn dongel niet goed in mijn huisje , dus de E-reader weer gepakt en gelezen En ------------------- het heeft even flink geregend met een sterke windhoos
Vrijdag : de brommer van mijn contactpersoon , naam kan ik nog steeds niet onthouden , was kapot dus had alle tijd om mijn foto's naar huis en FB te verzenden vanaf kantoor Gaat wat traag , maar hier in Ghana zijn ze dat gewoon
Gelunched met Lianne en Niek , 2 collega vrijwilligers , bij Luxery FRIETJES met een heerlijke salade van tomaat ui en komkommer , dat ging er wel in
Op de brommert naar mijn andere kliniekje , maar daar is alles mee gezegd Ik was echt even ontdaan van de omstandigheden daar Er is daar bijna NIETS in een sloppenwijk van Tamale Echt pure armoede
Maar een dokter > een toppertje Hans --> nee een echte Ghanees Vol humor in gebrekkig Nederlands geleerd van de vele vrijwilligers in zijn kliniekje werkt 24/7 van 8 tot 8 voor bijna niets Het verslagen gevoel van onmacht en ellende werd door hem goedgemaakt I will go for it
Nadere details later
Om de fiets en deze met mijn koffers in een taxi naar Familie Aziz Ik werd opgewacht door een lieve vrouw en vele kindjes Mijn gastvrouw is een stevige tante die geen Engels spreekt maar me aller vriendelijkst ontving in haar compound Kennis gemaakt met de heer de huizes , erg vriendelijk maar zal hem niet veel zien denk ik
Op gastvrouw haar eigen kamer > vloer van echt graniet en zeer goed verlicht en aangekleed , werd ik verwelkomt door de kinderen
Het is precies Familie von Trapp , netjes 1 voor 1 voorstellen en me welkom heten om vervolgens mij in koor toe te zingen dat ik gezegend ben om bij hun te komen Nou ik schoot behoorlijk vol en moest huilen , kon ze nauwelijks bedanken
Na een smakeloze Ghanese hap het schouwspel aanschouwd van de rangorde in een Ghanese familie
Pa en zonen doen niets
Ma laat zich ook verzorgen en zegt op strenge toon wat haar klein kinderen voor haar moeten doen Vrouwen verzorgen de was en het eten waar ze echt een hel dag mee bezig zijn
Oudere zusjes zorgen voor de kleintjes en moeten hard werken voor hun moeder en oma
Kinderen worden hard aangepakt en volwassen spreken met luide stem naar elkaar , maar lachen ook veel
De armoede is zeer groot , ik kan het niet uitleggen , maar families wonen echt gewoon op de kale grond en veel langs de kant van de weg
Het is er stoffig en droog met vies en veel verkeer van auto's taxi's brommers en stinkende vrachtwagens en bussen Mijn longen zullen dit niet leuk gaan vinden
Overal schalt er harde muziek of laten ze weten wat ze verkopen
Geiten en koeien lopen gewoon overal Op de compound veel katten en hier ook een hond
Wel een goede douche maar helaas een hurktoilet hier Maar heb een toiltetemmertje gekocht op de markt , daar deze wat ver lopen is in het donker
Vanuit een warm Tamale wens ik jullie veel leesplezier
Ga zo mijn oogjes sluiten Het is nu 23.30 uur hier , vrij laat voor mijn doen in Afrika , andere nachten sliep ik al Wat wel weer goed gaat hoor Hoop later wat foto's te kunnen plaatsen
Nu zit ik heerlijk onder mijn klamboe mijn blog te typen , met een klein lichtje via USB stick Op de gang slaapt een kindje , heb geen bed gezien maar durf niet te kijken hoe ze erbij ligt
Anoewoela > goede nacht

  • 01 Februari 2014 - 00:59

    Anne:

    Jeetje meid, wat een hoop ervaringen en indrukken in zo'n korte tijd! Leuk om te lezen. Ben erg benieuwd naar je volgende verslagen, liefs Anne

  • 01 Februari 2014 - 07:08

    Miranda Vervuurt:

    Wat een ervaring. Veel succes en tot de volgende keer weer. Ik ga je volgen. De groeten van Miranda

  • 01 Februari 2014 - 07:16

    Jordan:

    Rita wat super,
    Ik word helemaal warm als ik jou verhaal lees!
    Het is zo herkenbaar.

    Prachtig, over een week of 2 ben je gewoon aan de warmte en zul je heerlijk slapen, tenzij je gewoon word aan de fann en er plots weer eens lights off. is.

    Geef hadjis en abukari een dikke knuffel van mij.

    Veel liefs en geniet!

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal

    Liefs
    Jordan

  • 01 Februari 2014 - 08:09

    Jetske:

    Hey Floortje :-),
    Wat gweldig om je verhaal te lezen....en at een boel eerste indrukken heb je al achter de rug :-). Ik kan me voorstellen dat je af en toe moet knipperen met je ogen , van kan dit allemaal en zit ik hier nu eindelijk tussen.....
    Het gaat je vast lukken om daar met je enthousiasme te gaan werken en te genieten van alle nieuwe indrukken die je daar op doet......
    Ook genoten van je eerste foto's op FB......erg leuk om te zien hoe je daar leeft en beleefd .
    Nou succes en gniet van je eerste werkdag.......toi toi toi..

    Groetjes en liefs Sanders & Jets xxx

  • 01 Februari 2014 - 09:37

    Ilona:

    Wow, al heel wat mee gemaakt in nog geen week tijd! Maar top! Enjoy!

  • 01 Februari 2014 - 15:35

    Petra Leendertse:

    Hai lieve Rita,

    Wat een indrukken heb je nu al opgedaan. En wat schrijf je het op naar werkelijkheid; je ziet het allemaal voor je eigen ogen gebeuren zowat. Ook veel herkenbare dingen van Mieke, zoals de Tro Tro. Maar ik lees ook heel veel nieuwe dingen. Probeer al je belevenissen maar goed op te slaan (maar dat doe je wel, volgens mij) en probeer er ook van te genieten, voor zover dat kan. Hier ging je tenslotte voor. Your dream!!! Lieve groetjes, van ons alle 4, Petra.

  • 01 Februari 2014 - 16:51

    Karin Joziasse:

    Bedankt voor je verslag.
    Prachtig je verhaal, ik leef erg met je mee!!
    Ik kijk al weer erg uit naar je volgende verhaal.
    Geniet met volle teugen!!
    Tot horens,

    Karin joziasse

  • 01 Februari 2014 - 17:49

    Lia Lous:

    Hoi Rita, Fijn dat we je op deze manier kunnen volgen. Je droom komt uit.
    heel veel werkplezier en ga er voor!!!
    Lieve gr. henk en Lia.

  • 01 Februari 2014 - 19:06

    Manita:

    Hoi Rita, heerlijk om dit allemaal te mogen lezen!! Ik zal je zeker blijven volgen.

  • 01 Februari 2014 - 19:39

    Meta:

    Hoi Rita We heb jou verslag met genoegen zitten lezen , wat een indrukken wat komt er veel op je af
    geniet ervan we blijven je volgen. groetjes en veel liefs Adri en Meta.

  • 02 Februari 2014 - 15:02

    Tanja:

    Lieve Rita,fijn dat je droom nu eindelijk uit komt en geniet optimaal van je tijd daar!Heerlijk om te lezen hoe jij alles beleefd daar,ik kijk uit naar het vervolg,werkse en dikke kus,Tanja en Henry

  • 02 Februari 2014 - 16:41

    Henk En Sari:

    Hoi Rita,

    Wat heb je al veel beleefd deze eerste week. Leuk om zo je belevenissen te kunnen volgen.

    Groetjes de buurtjes

  • 02 Februari 2014 - 21:23

    Monique:

    Hoi Rita,

    Mooi reisverslag mijn vriendin vond het ook indrukwekkend, je beleeft wat in zón week. kijkend naar het volgende verslag.

    groetjes Monique

  • 16 Februari 2014 - 21:49

    Jolanda :

    Hoi Rita,

    Wat een mooie verhalen, ook erg indrukwekkend. Heb met veel genoegen je verhaal gelezen.
    Wacht met veel plezier op je volgende verhaal.
    Succes nog verder daar.

    groetjes Jolanda

  • 02 Maart 2014 - 21:40

    Sophie:

    Lieve Rita, eindelijk! via Ronald dit uitgebreide indrukwekkende begin verslag. wat een indrukken allemaal. Hoop gauw verder te lezen. Heel goede tijd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rita

Dochter, zus, echtgenote, moeder van 2 dochters Inge en Mirjam, vriendin , collega en mede muzikant Verpleegkundige en doktersassistente

Actief sinds 03 Sept. 2013
Verslag gelezen: 831
Totaal aantal bezoekers 16296

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 20 Maart 2014

Droom & Wens

Landen bezocht: